Selän jäykkyyttä ja pakara-jalkasärkyä

Iskiasvaivasta puhutaan silloin, kun selkäkipu säteilee pakaraan tai alaraajaan. Yleisimmin tällaisen alaraajan säteilevän kivun syynä on välilevyn pullistuma, joka painaa joko selkäydintä tai selkäytimestä alaraajoihin lähteviä hermojuuria. Oireena voi olla myös jalan puutuminen tai heikkous.

Tällaiselle kivulle on tyypillistä selän liikkeisiin liittyvä mekaaninen kipu. Se tuntuu alaselässä ja voi säteillä pakaroihin ja reisiin.

Suurin osa selkäkivusta on vaaratonta ja sen paranemisennuste on hyvä. Valtaosa selkäkivuista paranee itsestään muutamassa viikossa tai viimeistään muutamassa kuukaudessa.

Monesti selkäkipuista kehotetaan pysymään kipujakson aikana mahdollisimman aktiivisena. Kivuista huolimatta selkäkipuisen olisi hyvä pitää yllä liikettä ja elää mahdollisimman normaalia arkea, kivun sallimissa rajoissa. Liikunta on tärkeää ja se ennaltaehkäisee selkäkivun uusiutumista.

Selkäkipuun on tarjolla monia erilaisia hoitomuotoja ja osa selkäkivuista on luonteeltaan sellaisia, että hoitamalla niitä voi merkittävästi helpottaa, tai saada jopa nopeasti loppumaan.

Hoitona ei ole hieronta ja venyttelyt vaikka sitä niin yleisesti kysytään. Syy miksi selkä oireilee on tärkeä kartoittaa että hoito on oikeaa ja tuottaa myös tuloksia. FysioBalanssissa Ft Liisa Alapiessa on kouluttanut säännöllisesti ja pitkä kokemus sekä erikoistunut selän hoitoon ja kuntoutukseen.

Tule selän fysioterapiaan, tutkitaan ongelmat, rajoitteet ja hakemaan oikeat hoito-ohjeet, mikä haittaa aiheuttaen oireita ja mikä parantaa.

MDT (McKenzie-menetelmä) on eräs tehokas ja potilasta motivoiva hoitomuoto, millä on ehkäisty jopa turhat leikkaukset ja palautettu työkyky.

Kun kipu on saatu kuriin ja hyvät hoito-ohjeet, jatkokuntoutus voi olla Fysioterapeuttisessa FysioPilates treenissä yksilöllisesti tai pienryhmässä, koska selkäkivut yleensä uusiutuvat ja pahenevat jos liikehäiriötä ja liikerajoitusta ei korjata. On hyvä oppia uusi selänkäyttö, jotta säilyy kivuttomuus, aktiivisuus ja toimintakyky.  Sairaslomat ja kipulääkkeiden käyttö vähenee ja työkyky ja aktiivisuus palautuu.